Lahden seudun jätelautakunta ja jätehuollon palvelutaso

Lahden seudun jätelautakunta

Lahden seudun jätelautakunta toimii yhdeksän kunnan yhteisenä jätehuoltoviranomaisena. Lahden seudun jätelautakunta koostuu toimialueeseen kuuluvien kuntien nimeämistä jäsenistä. Jätelautakunnan toimialueeseen kuuluvat Asikkala, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki ja Pukkila.

Jätelautakunta seuraa asumisessa syntyvän jätteen jätehuollon tilaa ja jätelainsäädännön toteutumista toimialueellaan. Jätehuollon tavoitteena on varmistaa asukkaiden terveellinen ja turvallinen elinympäristö.

Jätemaksuihin ja jätteenkuljetukseen liittyvät hakemukset ja ilmoitukset tehdään Lahden seudun jätehuoltoviranomaiselle.

Tehtävät

Jätehuoltoviranomaisen tehtäviä ovat mm.

• jätehuoltomääräysten antaminen
  • jätehuoltomääräysten poikkeamispäätökset
  • jätetaksan hyväksyminen
  • jätemaksuista päättäminen
  • jätemaksujen perintä
  • jätteenkuljetusjärjestelmäpäätökset
  • jätteenkuljetuksen seuranta
  • jätteenkuljetusrekisterin ylläpito
  • poikkeamispäätökset yhdyskuntajätehuoltoon liittymisestä

Jätehuollon palvelutaso

Lahden seudun jätelautakunnan toimialueella on ollut käynnissä asumisen jätehuollon palvelutason määrittely. Työ käynnistettiin 2019 keväällä ja sen piti valmistua vuoden 2020 alkupuolella. Määrittelytyötä on kuitenkin viivästyttänyt jätelainsäädännön uudistustyö. Palvelutason määrittelytyö jatkuu vuonna 2025. Lue lisää täältä.

Asiakaspalvelu:

Työntekijät: