Hyppää sisältöön

”Kirjasto on nyt somessa ja muualla verkossa”

Tänä keväänä kaupungin työntekijät ovat joutuneet ratkaisemaan yllättäviäkin asioita ja joustaneet, kun koronavirusepidemia on rajoittanut normaalia arkea.

Kirjoittaja: Ina Ruokolainen

Ina Ruokolaisen juttusarjassa kerrotaan kaupungin toiminnasta ja työntekijöiden ratkaisuista.

Kirjastojen ovet ovat kiinni, mutta tiedon ja kulttuurisisältöjen tarve ei ole hävinnyt mihinkään. Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen on yksi niistä ammattilaisista, jotka etätöissä pohtivat tapoja tavoittaa kollegat ja yleisön verkon kautta.

– Miten järjestää mediakasvatusta, esimerkiksi ohjata ja opastaa ihmisiä oikean tiedon äärelle, kun koronaepidemiasta leviää valeuutisia? Miten kertoa kirjastopalveluista somessa? Miten muuttaa henkilöstön lähikoulutukset webinaareiksi ja muiksi etäkoulutuksiksi, Pitkänen kertoo esimerkkejä.

Pitkäsen työ on normaalioloissa hyvin liikkuvaa, sillä hän kuuluu Lahden kaupunginkirjaston ryhmään, joka vastaa valtion rahoituksella Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen kirjastoammattilaisten osaamisen kehittämisestä. Haastattelupäivänä Pitkänen on pikaisesti käymässä pääkirjastolla koneasioissa, mutta muuten työt ovat hänelläkin siirtyneet kotiin.

Pitkänen ja yrittäjäpuoliso tekevät koronatilanteen aikana töitään keittiön pöydän ääressä. Vuorovedolla he hoitavat myös päivähoitoikäistä lasta ja koiraa. Ergonomiasta ja työrauhasta voi vain haaveilla, mutta työt tulee kuitenkin tehtyä.

– Tuntui hienolta nähdä hetken tiimikavereita työhuoneella, vaikkakin turvavälin takaa. On ihan erilaista katsoa töiden sisältöjä yhdessä kuin vain puhua niistä etäyhteyksien kautta. Toisaalta olemme nyt joutuneet ja päässeet ottamaan käyttöön uusia työtapoja, Pitkänen pohtii.

40 hengen kokous linjoilla

Yhteydenpito toiminnan kehittämiseksi jatkuu, vaikka kaikkia koulutuksia ei pysty järjestämään etäpalvelujen kautta. Yksi työmuoto ovat teemakokoukset, joista eniten on kiinnostanut some eli sosiaalinen media.

– Onnistuimme järjestämään some-aihepiiristä keskustelun niin, että meillä oli 40 ihmistä linjoilla. Osallistujia oli kaikista neljästä maakunnasta. Hyvin tuntui toimivan.

Informaatioammattilaiset seuraavat jo lähtökohtaisesti uusia tapoja tuottaa ja välittää tietoa. Kiinni olevien kirjastojen palvelut näkyvät päivä päivältä enemmän Youtubessa, Instagramissa, Facebookissa ja muissa somekanavissa, joissa mm. jaetaan kirjavinkkejä ja järjestetään satutunteja. Kirjastoväen digitaidot kuntoon -hankkeen työntekijä miettii nyt, miten korvata kädestä pitäen -lähiohjaukset.

Vaikka yleisö ei pääse kirjastoihin, tietoa saa chatin, puhelimen ja sähköpostin avulla. Kysymyksiä tuleekin nyt tavallista enemmän. Kirjoja tai muuta fyysistä materiaalia ei saa ulos eikä voi palauttaakaan edes luukkuihin, minkä vuoksi myöskään viivästysmaksuja ei peritä. Verkossa on tarjolla kuitenkin lukuisia mahdollisuuksia lukemiselle, kuuntelemiselle ja katselemiselle. Kirjastojen e-aineistoista löytyy kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä opastusvideoita näiden käyttöön.

Kirjaston seinien sisällä jatkuu myös kokoelmatyö olemassa olevan ja tulevan materiaalin parissa. Uutuuskirjat ja -lehdet odottavat lukijoita taas, kun ovet avataan.

Teksti: Ina Ruokolainen
Kuva: Juha Tanhua

Juttusarjassa aikaisemmin ilmestyneet artikkelit

”Työyhteisössä jeesaamme toinen toistamme”

”Viheralueet ovat korona-ajan henkireikä”

Aihealueet